DIY: sweet potato fries

Vandaag deel ik met jullie mijn favoriete recept met zoete aardappel! Namelijk gezonde frietjes! Buiten dat het gezond én lekker is, is het ook nog eens makkelijk te maken. Ideaal voor op kot dus, kijk maar mee!

SAM_1121

 

Wat heb je nodig?

  • een ovenschotel (of diep bord)
  • dunschiller en aardappelmesje + snijplank
  • zoete aardappel
  • kokosolie/olijfolie/… (optioneel)

Ikzelf gebruik voor de frietjes 1 aardappel per persoon. Dit is geen grote portie, maar als bijgerecht is dit ook niet echt noodzakelijk.

Stap 1: Verwarm de oven voor op 220°, schil ondertussen de aardappel en snij hem in stukjes (frietjes🙂 ). Hoe groot en breed kan je zelf beslissen, maar hou er rekening mee dat dunnere frietjes minder tijd nodig hebben om te garen in de oven.

SAM_1125

 

Stap 2: je legt de frietjes in een grote schaal, en kruid af met peper en zout. Ik kies er zelf altijd voor om er een lepeltje kokosolie op te doen, en dan alles te mengen! Mijn kokosolie kocht ik trouwens bij de Xenos in Maastricht! Op de foto is hij vloeibaar, maar dat komt door te hitte op kot.

SAM_1130

 

Stap 3: zet de schotel zo’n 20 à 25 minuten in de oven. Af en toe kan je best de frietjes eens omdraaien, zodat ze overal goed garen en niet te bruin worden!

Stap 4: na zo’n 25 minuten zijn je frietjes klaar, eten maar! Let wel, deze worden, in tegenstelling tot ‘gewone frieten’ niet echt krokant en zullen dus ook niet blijven rechtopstaan.

SAM_1132

 

Deze week probeerde ik ook eens iets anders, namelijk zoete aardappelpuree! In plaats van 25 minuutjes in de oven, kook je de aardappelen nu, en prakt ze daarna fijn. Ik voegde er voor de rest enkel nog komijn aan toe, en het was heerlijk. Normaalgezien ben ik niet zo voor puree, maar deze oranje variant heeft me aangenaam verrast!

SAM_1150

Eten jullie wel eens zoete aardappel? Zo ja, hoe?

xoxo Axelle

ps: er komt binnenkort een winactie aan! Like de facebookpagina van JustAxelle voor een sneakpeek, en om op de hoogte te blijven natuurlijk! -> klik hier🙂

 

8 gedachtes over “DIY: sweet potato fries

  1. Oh dat ziet er lekker uit! Ik heb van zoete aardappel wel eens ‘chipjes’ gemaakt. Ze waren niet super crispy, maar wel heel erg lekker🙂

Dankjewel voor je reactie! ♥

