FOOD: DIY avocado brownies!

Avocado, dé groente (eigenlijk is het fruit!) van de afgelopen jaren. Wanneer je door Instagram scrollt kan je er niet om heen, het blijft overal aanwezig. Avocadotoast, avocado met ei, guacamole, it’s everywhere. Vandaag besliste ik er eens iets anders mee te doen, ik maakte namelijk brownies met avocado! Benieuwd naar hoe dat afliep? Kijk maar mee!

16809035_1114176238710154_55805351_n

Avocado zit bomvol gezonde vetten, dus het is een prima vervanger voor boter/olie in recepten! Wat heb je voor de rest nog nodig?

  • 1+1/2 avocado
  • 30ml agavesiroop (of honing, of maplesyrup, of gewoon suiker)
  • 2 eieren
  • 85g cacaopoeder
  • 50g pure chocolade
  • 1 theelepel bakpoeder

16831588_1114176155376829_431222419_n

That’s it! Grote kans dat jij dit al in huis hebt, dus dan kan je meteen aan de slag! Voor de vegans onder ons, op internet vond ik allerlei receptjes waar ze het ei gewoon weglaten, dus ik denk dat het ook prima moet lukken zonder. Hoewel ik deze week 4 dagen vegan heb gegeten, vond ik het geen probleem om eitjes toe te voegen, ze komen namelijk van onze eigen kippen. En voordat mijn ouders ongerust worden, ik blijf gewoon vegetarisch eten 😉 ze doen al genoeg moeite voor mij!

Op naar het recept!

Als eerste mix je het vruchtvlees van de avocado tot het een fruitpapje wordt!

16839719_1114176185376826_559793933_n

Daarna smelt je de chocolade, meng je dat met het cacaopoeder, en kan je de eitjes en agavesiroop toevoegen. Hup, alles bij het avocadomengsel, en we zijn bijna klaar! Alles goed mengen, als laatste nog een theelepel bakpoeder erbij, en je krijgt een lekker chocolademengsel!

16809369_1114176168710161_1853969955_n

Dit giet je in een bakvorm, en dan gaat het zo’n 30 minuten op 180° de oven in!

De brownies komen er érg donker uit, ik heb namelijk pure chocolade gebruikt, dus niet schrikken! Maar nu het antwoord op de vraag die we allemaal in ons hoofd hebben, is het ook lekker? Ik deed de test met mijn nietsvermoedende broer. Terwijl hij boven op zijn studeerkamer zat, maakte ik stiekem de brownies met avocado en liet ik ze hem proeven. Resultaat: hij vond dat het erg naar chocola smaakte doordat ik pure chocola had gebruikt, maar voor de rest werden ze goedgekeurd! Hij had er dus geen idee van dat er groente in verwerkt zat, winner!

16809035_1114176238710154_55805351_n

Deze brownies, die een stuk gezonder zijn dan ‘gewone’ brownies, zijn dus zeker voor herhaling vatbaar! Wanneer je de eieren weglaat of vervangt zijn ze ook nog eens vegan, en hoewel ik er niet helemaal in thuis ben, dénk ik dat ze zelfs glutenvrij zijn!

Heb jij al eens avocadobrownies gemaakt? Let me know!

xoxo Axelle

 

7 gedachtes over “FOOD: DIY avocado brownies!

Dankjewel voor je reactie! ♥

