FOOD: DIY vegan lemon pie

Oeps, alweer een receptje! Dit weekend maakte ik maar weer eens een dessertje met avocado, namelijk citroentaart. Eerder die week at ik het voor het eerst in Antwerpen, dus ik wou het graag namaken. Wonder boven wonder lukte dat ook! Hoe je nu precies een vegan/raw/glutenvrije/suikervrije lékkere citroentaart met avocado maakt? Dat zie je hieronder!

Zoals ik al zei, at ik het voor het eerst bij Emma’s Kitchen in Antwerpen. De taarten die daar staan worden gemaakt door Madam Bakster in Gent, een zaak die voor velen waarschijnlijk wel bekend klinkt.

Thuis zocht ik een receptje op, en al bij al leek het me nog wel mee te vallen qua moeilijkheidsgraad. Het originele recept waarop ik me baseerde vind je hier, maar ik paste het een beetje aan en zal mijn versie hieronder geven!

Benodigdheden:

Voor de vulling:

  • 5 rijpe avocado’s
  • sap van 2,5 citroenen
  • 125g agavesiroop
  • 150g kokosolie (gesmolten)

Voor de bodem:

  • 150g noten (walnoten, pecannoten, amandelen,…)
  • 50g geraspte kokos
  • 150g ontpitte dadels
  • 2 theelepels kokosolie

Het best begin je met de bodem te maken. Op voorhand laat je de noten (een mengeling van wat je zelf wil) een uurtje weken in water, samen met de dadels. Daarna hakselen maar (in een machientje), samen met de kokosolie en geraspte kokos. Als het mengsel klaar is, verspreid je het in een ronde taartvorm, en kan het voor een halfuurtje in de diepvries.

Ondertussen kan je de taartvulling maken, wat ook erg simpel is! Gewoon alle ingrediënten goed door elkaar mixen tot het een gladde massa wordt en klaar is kees! Nadat de bodem een halfuur in die diepvries gezeten heeft, doe je de vulling erbovenop, en zet je alles nog eens een halfuur terug. Daarna mag de taart nog een uurtje in de koelkast, en is hij klaar om op te eten!

Ik koos ervoor om bovenop nog wat kokosrasp te strooien, maar je kan de taart natuurlijk versieren met wat je maar zelf wil!

Voila, dat was het. Bovendien is deze taart helemaal raw/vegan/suiker- en glutenvrij, en zelf durf ik er ook wel guiltfree aan toe te voegen ;).

De taart smaakt trouwens helemaal niet naar avocado, maar eigenlijk ‘gewoon’ naar citroentaart!

Wat vonden jullie van dit recept? Gaan jullie het ook eens proberen?

xoxo Axelle

 

5 gedachtes over “FOOD: DIY vegan lemon pie

Dankjewel voor je reactie! ♥

