‘Darwin’s game’, ‘a handful of apples’ of toch ‘wisdom of the crowd’? Journalistiek anno 2025

Deze blogpost werd geschreven in het kader van de masteropleiding Journalistiek aan KU Leuven Campus Brussel.

De meeste mensen zullen de uitdrukkingen in de titel van deze blogpost wel herkennen, maar kunnen er waarschijnlijk niet meteen een betekenis op plakken. Toch hebben ‘Darwin’s game’, ‘a handful of apples’ en ‘wisdom of the crowd’ samen met ‘the shire’ (ja, inderdaad gebaseerd op LOTR) een grotere betekenis wanneer je ze samenzet. Het zijn namelijk de titels van de vier journalistieke toekomstperspectieven die het Nederlands Stimuleringsfonds voor de journalistiek (SVDJ) ons voorlegt voor 2025.

Dat de journalistiek een onzekere sector is, dat is wel duidelijk. Dat 95% van de studenten uit onze ‘klas’ in de toekomst het eerder onzekere pad van freelancer zal bewandelen, staat bijna in de sterren geschreven. Maar daar stopt de onzekerheid niet. Journalistiek is continu in beweging, om zichzelf te verbeteren en heruit te vinden. Zo wordt er volop geëxperimenteerd met nieuwe betaalmodellen zoals bijvoorbeeld de alombekende betaalmuur, of wordt journalistiek gesponsord door het publiek, wat de term crowdfunding meekreeg. Andere onzekerheid gaat over het vertrouwen dat het publiek nog heeft in (journalistieke) instellingen, of over of robots ons werk hier allemaal komen overnemen.

1*izj_Hj4nHBQbpN2HRUMdRw
afbeelding via medium.com

Om die onzekerheid te kaderen, werden er door het svdj vier toekomstperspectieven uitgewerkt. Deze perspectieven stellen de mogelijke toestand van de journalistiek anno 2025 voor. Belangrijk om te weten is dat het niet óf óf is. Mogelijk bevat de journalistiek van de toekomst elementen uit alle perspectieven. Het svdj geeft nog mee dat ‘Zeker is dat de journalistiek er over tien jaar fundamenteel anders uitziet. Welke rol de journalistiek speelt en welke vaardigheden journalisten nodig hebben over tien jaar, verschilt sterk per scenario’ (SVDJ, 2018).

Als opdracht werd aan ons gevraagd een evaluatie te maken van de vier perspectieven, en te kiezen welk we het meest/minst realistisch en wenselijk vonden. Na alle perspectieven grondig doorgenomen te hebben, kwam ik tot de volgende twee conclusies: a handful of apples en Darwin’s game.

Meest realistisch: a handful of apples

In ‘a handful of apples’ domineert een handvol organisaties de markt en wordt de technologische verandering versneld. Ook wordt er geopperd dat in 2025 privacy een zeldzaam fenomeen is.

ThinkstockPhotos-177437649
afbeelding via usapple.org

Vooral op basis van dat laatste, privacy, besloot ik voor dit perspectief als meest realistische te gaan.

Privacy: onbestaande in 2025?

Met het Cambridge Analytica schandaal rond socialenetwerksite Facebook nog vers in ons geheugen, lijkt het misschien moeilijk voor te stellen dat over een kleine zeven jaar, mensen even weinig of zelfs nog minder dan nu om hun (online) privacy geven. Toch is het niet zo ondenkbaar, aldus Christine Miao. Op Medium vertelt ze dat de meeste mensen weinig om online privacy geven, omdat ze het gewoonweg niet begrijpen. Dit komt onder andere doordat het concept privacy de afgelopen dertig jaren zo veranderd is. Als je vroeger alleen in je kamer was, was je ook effectief alleen. Tegenwoordig kijkt er een heel team van robots met je mee, ook al heb je dat eigenlijk niet door, aldus Miao. Doordat deze robots niet fysiek aanwezig zijn, je zit nog steeds alleen in je kamer, ben je dus niet per se geneigd je gedrag te veranderen.

Nog een andere reden is, dat mensen het kwaad er niet van inzien. Wat maakt het uit, dat Spotify bijhoudt welk mijn favoriete nummer is, of dat pizza.be weet waar ik altijd pizza bestel, vragen de meeste gebruikers zich af. Wel, inderdaad niet zoveel, aldus Miao. Het gaat namelijk om het grotere geheel, een algemeen profiel van wie jij bent, dat op basis van je online-gedrag opgesteld wordt.

Google weet dat je de routebeschrijving naar de winkel hebt opgezocht, dus hij weet waar je naartoe gaat voordat je vertrekt. Je wordt onderweg gevolgd via GPS. Als je bent gestopt, weet het waar en hoe lang. Als je winkelaccount aan je Google-account is gekoppeld, weten het wat je hebt gekocht. Niet alleen dat, hij kent alle andere winkels waar je gewinkeld hebt en weet wat je daar hebt gekocht. Het heeft uw creditcardgegevens. Het weet wat je interesses zijn. Hij weet met wie je bevriend bent. Het leest je e-mails.
Google heeft dit elke dag gedaan zolang als je je kunt herinneren, en het zal deze informatie voor altijd hebben. (Miao, 2018)

Als mensen inderdaad zo blijven denken als Miao hier beschrijft, verbaast het inderdaad niet dat online privacy anno 2025 niet meer bestaat.

google-big-brother
afbeelding via The American Genius

Verdienmodellen?

Het SVDJ beweert in dit perspectief dat er onder de verdienmodellen geen holy grail gevonden werd. Inkomsten worden dus via verschillende wegen binnengehaald, bijvoorbeeld een combinatie van de betaalmuur, vrije giften, inkomsten uit webshops en evenementen. Omdat er aan ieder verdienmodel zowel voor- als nadelen gekoppeld zijn (collega-student Julius maakte een analyse van bijvoorbeeld de betaalmuur), lijkt het me inderdaad plausibel dat anno 2025 een combinatie van de verschillende modellen gebruikt wordt.

Nieuws = interactief

In ‘a handful of apples’ wordt beweerd dat ‘de snelle technologische ontwikkeling het mogelijk maakt om interactieve verhalen te maken waarbij de kijker gebeurtenissen meemaakt vanuit meerdere perspectieven’ (SVDJ, 2018). Vandaag 25 november, is het dan ook toevallig dag van de wetenschap in België. Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport is alvast voorstander van de wetenschappelijke vooruitgang: “Tijden veranderen en vandaag komt nieuwe technologie als Artificial Intelligence en Virtual Reality heel snel op ons af. Ook in Vlaanderen zijn wetenschappers volop bezig met de uitdagingen en de mogelijkheden van deze nieuwe technologische evoluties” (Muyters, 2018).

Tel hier nog eens zeven jaar bij, en we mogen er zeker van zijn dat we het nieuws rechtstreeks door onze VR-bril gepresenteerd krijgen!

Twijfels:

In dit scenario wordt ook gesproken over het reduceren van nationaal journalistiek werk. Zo wordt er geopperd dat door de optimale vertaalalgoritmes, nieuws van de grote spelers rechtstreeks aan ons gepresenteerd kan worden, waardoor er minder nood is aan nationale nieuwsgaring. Bovendien, wanneer er dan toch zélf aan journalistiek gedaan wordt, zouden journalisten ‘hulp’ krijgen van robots die persberichten, entertainment- en 112-nieuws opstellen. In het voordeel van mezelf en toekomstige collega’s: ik hoop dat deze voorspellingen zich niet voltrekken!

Meest wenselijk: Darwin’s game

In dit scenario weten overheidsinstellingen en mediabedrijven te evolueren en het lukt traditionele nieuwsmerken om zichzelf weer relevant te maken. Inspraak en transparantie staan anno 25 centraal.

Workplace-Transparency-1000x487
Afbeelding via CulturelQ

Traditionele media < sociale media

Het perspectief ‘Darwin’s game’ is vooral wenselijk vanuit het standpunt van een (toekomstig) journalist zelf. Anno 2025 spelen grote mediabedrijven zoals Facebook en Google nog steeds een belangrijke rol in de verspreiding van digitale content, maar ze hebben tegen verwachtingen in geen monopolie weten op te bouwen. Nieuwsmakers maken nog steeds gebruik van deze kanalen voor nieuwsverspreiding, maar zetten ook erg in op eigen nieuwskanalen.

Naast dat dit een wenselijk perspectief is, is het ook nog eens vrij realistisch. Tegenwoordig staan sociale media vol met fake news stories, en hoewel platformen zoals Facebook dit willen verhelpen door nieuwe tools zoals third-party fact-checking in te voeren, is fake news voorlopig een blijvend probleem (Hutchinson, 2018). Dat mensen dus terugvallen op traditionele nieuwsmedia in plaats van sociale media voor hun nieuwsgaring, zoals SVDJ in dit perspectief voorspelt, klinkt dus redelijk aannemelijk.

Servicejournalistiek

Naast het brengen van nieuws zal journalistiek zich anno 2025 ook bezighouden met een nieuwe vorm, namelijk servicejournalistiek. Dit soort journalistiek zal de lezer helpen een keuze te maken bij de verkiezingen, bij het overstappen naar een andere energieleverancier of bij de aanschaf van een huis. Bovendien komen deze artikels er op aanvraag van de lezer, er ontstaat dus een actieve samenwerking. Dat dit soort journalistiek populair zal zijn, lijdt geen twijfel. Anno 2018 is het meest bekende Vlaamse medium dat reeds aan servicejournalistiek doet waarschijnlijk Test Aankoop. Ook Het belang van Limburg heeft een vaste weekendrubriek waar ieder weekend een bepaald product onder de loep wordt genomen. Een ander actueel én populair voorbeeld is de stemtest van het Nieuwsblad. Deze service had in 2018 al succes door duizenden Vlamingen te helpen een keuze te maken, en zal dat in toekomst zeker blijven hebben.

Freemium & branded content

Net als bij het appelperspectief wordt er een combinatie gehanteerd van verschillende verdienmodellen. Naast de betaalmuur wordt er voor branded content gekozen. De SVDJ geeft mee dat ‘jongeren er geen moeite mee hebben dat media zich aan gesponsorde berichtgeving wagen, zolang een redactie maar duidelijk maakt welke artikelen en video’s gesponsord zijn en welke niet’ (SVDJ, 2018). Een voorbeeld om dit statement te illustreren kan bij de website Newsmonkey gehaald worden: deze website zet sterk in op native advertising, en is razendpopulair bij jongeren.

Twijfels?

In dit perspectief wordt er gesproken over één nationale papieren (en digitale) ochtend- en avondkrant die overblijft, ook regionale kranten verdwijnen langzamerhand. Hoewel dit hélemaal niet wenselijk is, lijkt het ook niet realistisch. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van verschillende verdienmodellen, zoals ook in dit perspectief aangehaald wordt, zal het aantal nationale krantentitels de eerste zeven jaar niet zakken naar één.

Conclusie?

Het is hoogstwaarschijnlijk dat de journalistiek in 2025 elementen uit alle voorgestelde perspectieven bevat. Dit zien we ook terug in de twee perspectieven die hier vandaag aan bod kwamen. Zo zal een combinatie van verschillende verdienmodellen waarschijnlijk dé inkomstenbron van 2025 zijn. Verder is het belangrijk om te focussen op de vragen die deze perspectieven oproepen. 2025 is nog zeven jaar van nu. Wij, (zeer-) toekomstige journalisten, zullen de journalistiek van de toekomst mee vorm geven.

Bronnen:

Dag van de Wetenschap. (2018). Geconsulteerd via https://www.dagvandewetenschap.be/wat

Hutchinson, A. (2018). Facebook’s Broadening the Scope of its Fact-Checking Program to Also Cover Images and Video. Retrieved from https://www.socialmediatoday.com/news/facebooks-broadening-the-scope-of-its-fact-checking-program-to-also-cover/532318/

Hutchinson, A. (2018). Social Media Still Has a Fake News Problem – and Digital Literacy is Largely to Blame. Geconsulteerd via https://www.socialmediatoday.com/news/social-media-still-has-a-fake-news-problem-and-digital-literacy-is-largel/538930/

Miao, C. (2018). Why you don’t care about internet privacy. (And why you need to.). Geconsulteerd via https://medium.com/@christinemiao/you-dont-care-about-internet-privacy-you-should-7b16ef2fcc71

Newsmonkey.be

Patty, J. (2018). De betaalmuur valt niet meer weg te denken. Geconsulteerd via https://juliusinbrussel.wordpress.com/2018/11/04/de-betaalmuur-valt-niet-meer-weg-te-denken/

Stemcheck: De grootste stemtest ooit – Het Nieuwsblad. (2018). Geconsulteerd via https://www.nieuwsblad.be/stemcheck

Stimuleringsfonds voor de journalistiek (2018). Het journalistieke landschap in 2025 – vier scenario’s. (2018). Geconsulteerd via http://www.journalistiek2025.nl/tools.html

Eén gedachte over “‘Darwin’s game’, ‘a handful of apples’ of toch ‘wisdom of the crowd’? Journalistiek anno 2025”

Dankjewel voor je reactie! ♥

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s